§1. Definicje

  1. Użyte w niniejszym dokumencie pojęcia oznaczają:
    • ADR – przepisy europejskie regulujące przewóz ładunków niebezpiecznych;
    • Bilet lub Voucher – potwierdzenie dokonania rezerwacji i opłaty za przejazd, które składa się z 8-cyfrowego unikatowego numeru, podawanego w celu skorzystania z przeprawy Eurotunnelem
    • Eurotunnel – konsorcjum Channel Tunnel Group Limited oraz France-Manche S.A. będącymi operatorami tunelu pod kanałem La Manche na mocy koncesji udzielonej przez rządy Wielkiej Brytanii oraz Francji z dnia 14.03.1986 r.;
    • Dobra komercyjne – towary służące do odsprzedaży, komercyjnej dostawy, przewozu, lub wprowadzenia jako składnik innych dóbr komercyjnych; nie są traktowane jako rzeczy na własny użytek;
    • Dobra osobiste – artykuły i rzeczy niebędące dobrami komercyjnymi; traktowane jako rzeczy na własny użytek pasażerów;
    • Pasażer – osoba podróżująca samochodem osobowym; pasażer pieszy nie jest akceptowany;
    • Pojazdy komercyjne – pojazdy służące do zarobkowego przewozu rzeczy lub pojazdy przewożące dobra komercyjne. Pojazdy z całkowitą lub częściowo zabudowaną częścią ładowną;
    • Przeprawa lub Przeprawa Eurotunnelem – transport pojazdów (zawierających dobra komercyjne i/lub dobra osobiste i/lub zwierzęta) oraz ich pasażerów tunelem kolejowym pod kanałem La Manche.

§2. Rodzaje biletów i pojazdów

  1. Bilety pasażerskie – dla osób podróżujących w celach turystycznych lub biznesowych. Osoby w pojazdach posiadają tylko bagaż z rzeczami na potrzeby własne. Pojazdy obsługiwane w tej taryfie:
    • samochód osobowy / van osobowy do 1,85 m wysokości,
    • samochód osobowy wyższy niż 1,85 m lub z bagażnikiem dachowym/rowerami,
    • kamper,
    • van wyższy niż 1,85 m wysokości – pojazdy do 3,5 t DMC bez ładunku,
    • motocykl,
    • minibus do 17 osób wraz z kierowcą.
  2. Bilety autokarowe – dla osób podróżujących w celach turystycznych lub biznesowych w jednej grupie jadących w pojeździe mieszczącym powyżej 17 osób. Pojazdy obsługiwane w tej taryfie:
    • Minibus powyżej 17 miejsc łącznie z kierowcą,
    • Autokar do maksymalnie 96 miejsc.
  3. Bilety cargo (FRACHT) – dla osób przewożących towary na odsprzedaż. Cena biletu kalkulowana jest w zależności od gabarytów pojazdu długość (max. 18 m), szerokość (max 2,55 m), wysokość (max. 4,20 m) w cenę wliczonych jest max 3 kierowców. Pojazdy obsługiwane w tej taryfie:
    • samochód dostawczy van, plandeka,
    • ciągnik z naczepą,
    • tir.

§3. Dane do rezerwacji

  1. Zgodnie z zaleceniami Eurotunnelu w celu dokonania rezerwacji należy podać następujące dane:
    • imię i nazwisko kierowcy lub nazwę grupy,
    • numer rejestracyjny pojazdu.

§4. Bilety i ceny

  1. Bilety wystawiane są na konkretne daty i godziny przepraw. We wszystkich taryfach możliwe jest dokonywaniem zmian w ramach dostępnych miejsc w tej samej taryfie. Istnieje również możliwość zmiany taryfy ale tylko na wyższą.
  2. Dostępne taryfy w biletach pasażerskich:
    • Bilet STANDARD: Bilet w 1 stronę lub w 2 strony, którego powrót może nastąpić w dowolnym, ale z góry ustalonym momencie. Bilet ważny jest na określoną w bilecie datę i godzinę. Spóźnienie się na zarezerwowany przejazd powoduje utratę ważności biletu bez możliwości zwrotu. Możliwe jest wykorzystanie go w ciągu 23 godzin, o ile będzie dostępne miejsce w tej samej taryfie. W przypadku różnic w cenie będzie pobrana dopłata na miejscu przez Eurotunnel. Niewykorzystanie biletu w pierwszą stronę powoduje anulację również powrotu i konieczność zakupu nowego biletu.
    • Bilet SHORT STAY SAVER: bilet w 2 strony, którego powrót może nastąpić maksymalnie w przeciągu 5 dni od daty pierwszej przeprawy. Należy wybrać z góry określoną datę i godzinę. Spóźnienie się na zarezerwowany przejazd powoduje utratę ważności biletu bez możliwości zwrotu. Możliwe jest wykorzystanie go w ciągu 23 godzin, o ile będzie dostępne miejsce w tej samej taryfie. W przypadku różnic w cenie będzie pobrana dopłata na miejscu przez Eurotunnel. Niewykorzystanie biletu w pierwszą stronę powoduje anulację również powrotu i konieczność zakupu nowego biletu.
    • Bilet DAY/OVERNIGHT: Bilet w 2 strony, którego powrót może nastąpić maksymalnie w przeciągu 1 lub 2 dni od daty pierwszej przeprawy. Bilet ważny jest na określoną w bilecie datę i godzinę. Spóźnienie się na zarezerwowany przejazd powoduje utratę ważności biletu bez możliwości zwrotu. Możliwe jest wykorzystanie go w ciągu 23 godzin, o ile będzie dostępne miejsce w tej samej taryfie. Data powrotu nie ulega automatycznemu wydłużeniu. W przypadku spóźnienia możliwa jest dopłata pobierana na miejscu przez Eurotunnel. Niewykorzystanie biletu w pierwszą stronę powoduje anulację również powrotu i konieczność zakupu nowego biletu.
    • Bilet FLEXIPLUS: bilet w 1 lub 2 strony, którego powrót może nastąpić w dowolnym, ale z góry ustalonym momencie. Bilet ważny jest na każdy przejazd – w miarę dostępnych miejsc. W dniach szczególnie wzmożonego ruchu możliwe są dopłaty pobierane na miejscu przez Eurotunnel. Po przyjeździe na terminal można skorzystać z pierwszej dostępnej przeprawy. Bilet podlega zwrotowi do 1 roku kalendarzowego od daty rezerwacji, ale zwrot musi nastąpić najpóźniej na 1 dzień przed przeprawą.
    • Bilet SHORT SAVER FLEXIPLUS: bilet w 2 strony, którego powrót może nastąpić maksymalnie w przeciągu 5 dni od daty pierwszej przeprawy. Bilet ważny jest na każdy przejazd – w miarę dostępnych miejsc. W dniach szczególnie wzmożonego ruchu możliwe są dopłaty pobierane na miejscu przez Eurotunnel. Po przyjeździe na terminal można skorzystać z pierwszej dostępnej przeprawy. Bilet podlega zwrotowi do 1 roku kalendarzowego od daty rezerwacji, ale zwrot musi nastąpić najpóźniej na 1 dzień przed przeprawą. Jeśli bilet zostanie wykorzystany w pierwszą stronę, to nie można anulować powrotu ani go zwrócić. Niewykorzystanie biletu w pierwszą stronę powoduje anulację również powrotu i konieczność zakupu nowego biletu.
  3. Ceny biletów różnią się między sobą w zależności od rodzaju przeprawy, wybranego pojazdu, taryfy, daty wyjazdu.
  4. Oferta cenowa może się zmieniać w czasie w zależności od ilości sprzedanych biletów.
  5. Po zakupie biletu cena nie podlega zmianom, jeśli nie zmieniają się parametry przeprawy (data, godzina, rodzaj pojazdu) i nie dochodzą usługi dodatkowe (przyczepa, zwierzę). Każda dodatkowa płatna usługa zwiększa wartość biletu. W przypadku rezygnacji z dodatkowej usługi cena biletu nie zostaje obniżona.

§5. Podstawowe zasady rezerwacji biletów

  1. Sprzedaż biletu może nastąpić wyłącznie na kursy oferowane przez Eurotunnel.
  2. Klient otrzymuje Bilet – 8 cyfrowy unikatowy kod. Numer należy wprowadzić do elektronicznego systemu check-in na terminalu. Następnie klienci kierowani są według oznaczeń rodzajów pojazdów i udają się do platform kolejowych. Tam pracownicy Eurotunnelu wskazują wjazd do określonych pociągów.
  3. Dostępne miejsca i ceny są różne dla różnych pojazdów i są ustalane przez Eurotunnel. Właściwy wybór taryfy pozwala uniknąć dopłaty na bramce wjazdowej do Eurotunnelu oraz gwarantuje bezproblemową i szybką przeprawę. Za wybór odpowiedniej taryfy, daty i godziny odpowiada klient.
  4. W przypadku zakupu biletu najtańszego – w taryfie Day / Overnight, w którym Pasażer wykorzysta celowo tylko przejazd na pierwszym odcinku, obsługa Eurotunnelu może (w uzasadnionych przypadkach) zażądać zapłaty różnicy między ceną biletu jednostronnego, a 2-stronnego jaka była stosowana w momencie dokonywania rezerwacji.
  5. Wszystkie bilety (z wyjątkiem pojazdów ciężarowych) są ważne tylko na dzień i godzinę, na którą jest dokonana rezerwacja. W przypadku wcześniejszego (o 2h) lub późniejszego (o 2h) przybycia pojazdy mogą być bezpłatnie zabierane w miarę wolnych miejsc. Po upływie tego czasu bilet jest ważny i pojazd zostanie zabrany na pierwszy dostępny pociąg, ale bez gwarancji żadnej godziny. W nagłych przypadkach prosimy o kontakt z naszym biurem lub bezpośrednio na telefon alarmowy Eurotunnelu (0033 321 00 22 88).
  6. Bilet Cargo ważny jest w ciągu całego dnia na jaki został zakupiony. Bilet aktywny jest również na dzień przed i dzień po dacie na jaki został zakupiony. Klient przyjeżdżając na terminal wjeżdża na odpowiednią platformę i odprawia się pierwszym dostępnym przejazdem.
  7. W przypadku zagubienia biletu należy niezwłocznie powiadomić o tym fakcie biuro CP AURA, celem uzyskania kopii. Wydanie jej jest możliwe po potwierdzeniu danych klienta i przeprawy.

§6. Anulacje i zmiany

  1. Wszelkie zmiany muszą być dokonywane pisemnie na adres poczty elektronicznej lub na adres biura. Istnieje możliwość zgłoszenia telefonicznego, ale popartego pisemnym potwierdzeniem.
  2. Bilety z zasady nie podlegają zwrotowi oraz anulacji (opłata manipulacyjna przy zwrocie wynosi 100%). Wyjątkiem są bilety zakupione w taryfie FlexiPlus oraz Short Stay Saver FlexiPlus, które podlegają zwrotom do 1 roku kalendarzowego od dnia zakupu biletu. Zwrot musi tu nastąpić najpóźniej na 1 dzień przed wyznaczoną przeprawą.
  3. Przy zmianie biletu należy dokonać dopłaty do różnicy pomiędzy cenami w biletach.
  4. Eurotunnel nie dokonuje zwrotu za rezygnację ze zmiany w biletach. Jeśli klient zdecyduje się na dodatkową usługę lub droższą przeprawę, a następnie z niej zrezygnuje chcą powrócić do pierwotnego stanu, to zmiana taka zostanie przyjęta, ale nie nastąpi zwrot poniesionego kosztu.
  5. Bilety autokarowe można anulować lub zmienić bez opłaty do 35 dni przed wyjazdem. Poniżej tego terminu bilety nie podlegają anulacji czy zmianie terminu. Możliwa jedynie zmiana godziny przejazdu w ramach wybranych dat przepraw. Wyjątkiem są terminy oznaczone czarnym kolorem, które nie podlegają zwrotowi ani anulacji, ani zmianom w żadnym przypadku.
  6. Nie ma możliwości zmian w biletach po godzinie przeprawy za pośrednictwem strony www.eurotunnel.pl. Taka możliwość istnieje tylko u obsługi Eurotunnelu po zgłoszeniu się do odprawy (tzw. check-in). Niewykorzystany bilet przepada w całości.
  7. Nie ma możliwości skorzystania z przejazdu powrotnego, jeżeli nie skorzystano z pierwszego odcinka trasy. Późniejsza przeprawa w pierwszą stronę nie wydłuża ważności biletu.
  8. Bilety zakupione w taryfie dwustronnej, po wykorzystaniu pierwszego przejazdu, nie podlegają żadnym zmianom na odcinku powrotnym. Zmiany takie są możliwe tylko u obsługi Eurotunnelu.

§7. Odprawa i rozkład jazdy

  1. Pasażer musi przybyć na terminal na 45 minut przed zarezerwowaną godziną odjazdu. Dokładny czas odprawy podany jest na bilecie. Jeżeli Pasażer spóźni się na swój odjazd, nie zastosuje się do ww. godzin odprawy, bilet traci swoją ważność (chyba, że zakupiona taryfa określa inaczej). Możliwe jest wykorzystanie go w ciągu 23 godzin od pierwotnej godziny przeprawy, o ile będzie dostępne miejsce w tej samej taryfie. W przypadku wyższych taryf jest pobierana dopłata przez obsługę Eurotunnelu.
  2. Pojazdy towarowe (Cargo) odprawiają się zaraz po przyjeździe i przeprawiają się pierwszym dostępnym pociągiem.
  3. Pasażerowie podróżujący samochodem kierują się do odprawy pasażersko-biletowej (tzw. check-in) według wskazanych oznaczeń pojazdów (pojazdy osobowe, autobusy, pojazdy towarowe).
  4. Przeprawy w ciągu dnia realizowane są od 4 do 6 przejazdów na godzinę. Częstotliwość przejazdów nocą jest mniejsza. Ilość przejazdów może zostać ograniczona lub zwiększona w zależności od natężenia ruchu lub nieprzewidzianych utrudnień. Czas przejazdu wynosi 35 minut w przypadku pojazdów osobowych i autokarów oraz 43 minuty w przypadku pojazdów komercyjnych.
  5. Kierowca zobowiązany jest do samodzielnego wjazdu na platformy kolejowe. Po zatrzymaniu samochodu w pociągu w miejscu określonym przez pracownika musi opuścić szyby przednie samochodu oraz zaciągnąć hamulec ręczny. Kierowca pojazdu ponosi odpowiedzialność za ewentualne wyrządzenie szkód i krzywd przewoźnikowi lub innym pasażerom.
  6. Uprasza się podróżujących o dostosowywanie się do ograniczeń prędkości na terminalach.
  7. W przypadku zatrzymania Pasażera/ów przez np.: Służby Graniczne, Celne, Weterynaryjne (osoby podróżujące ze zwierzętami) lub inne danego kraju i nie skorzystanie z tego powodu z przejazdu, nie przysługuje zwrot należności za nie wykorzystany bilet.
  8. Jeżeli Klient będzie chciał przeprawić innym rodzajem pojazdu niż zadeklarowany bilecie, to obsługa Eurotunnelu może zażądać dopłaty do taryfy cennikowej. W przypadku błędnie zakupionego biletu Eurotunnel nie gwarantuje miejsca na wybranej przeprawie. W przypadku braku miejsc możliwe jest dłuższe oczekiwanie na przeprawę Eurotunnelu lub też bilet może całkowicie stracić swoją ważność. Wtedy należy wykupić nową rezerwację na kolejny dostępny przejazd z własnych środków zgodnie z dostępną taryfą.

§8. Zmiany w przeprawach i awarie

  1. Eurotunnel zastrzega sobie prawo do zmiany rozkładu przejazdów (daty lub godziny), a także anulacji przejazdu np.: ze względu na siły wyższe (np.: awarie).
  2. W sytuacjach zawinionych przez Eurotunnel np. awaria pociągu, Eurotunnel zapewnia w miarę możliwości przeprawę promową, dokonuje zwrotu za niewykorzystany bilet lub dodatkowo zakupiony bilet promowy. Zastępcze przeprawy promem odbywają się na podstawie otrzymanych od obsługi Eurotunnelu voucherów. Zwrot należności następuje na podstawie pisemnej reklamacji oraz dołączonych dokumentów podróżnych (ważny bilet) i rachunków za dodatkowo wykupiony bilet. Reklamacje powinny być składane za pośrednictwem CP AURA (szczegóły w § 14).
  3. W przypadku gdy klient zdecyduje się z własnej woli na zmianę formy przejazdu, zmianę środka transportu lub anulację przejazdu, Eurotunnel nie dokonuje zwrotów dodatkowych kosztów poniesionych przez pasażera tzn. dojazdu do innego portu (np. paliwo, autostrady), telefony, hotele, parkingi, rekompensaty za utracone wynagrodzenie z tytułu nie stawienia się do pracy, itp.

§9. Przewóz zwierząt

  1. Zwierzęta domowe (typu pies, kot, fretka) przewożone są za dodatkową opłatą – zgodnie z cennikiem Eurotunnelu. Zwierzę przebywa podczas podróży w samochodzie. Nie wolno wyprowadzać go z pojazdu.
  2. Małe zwierzęta (typu chomik, świnka morska, kanarek) są przewożone bezpłatnie.
  3. Zwierzęta hodowlane (typu koń, krowa, świnia) nie są akceptowane na terminalu pasażerskim.
  4. Każde zwierzę musi posiadać swój paszport zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej z dnia 03.07.2004, więcej informacji na temat transportu zwierząt do Wielkiej Brytanii uzyskać można na stronie internetowej www.defra.gov.uk lub pod nr brytyjskim 0870 2411710. Dodatkowo musi mieć ważne szczepienia i spełniać inne bieżące regulacje DEFRA.
  5. Za ważność dokumentów dla zwierząt odpowiada sam Pasażer i w przypadku zatrzymania jego samego lub zwierzęcia wszelkie koszty pokrywa on sam (np. hotel, schronisko dla zwierząt, badania itp.).
  6. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie https://www.leshuttle.com/uk-en/travelling-with-us/travelling-with-pets.

§10. Bezpieczeństwo, policja, służby celne

  1. Pasażerowie muszą postępować zgodne z regulacjami celnymi oraz ze wszystkimi innymi przepisami wszelkich właściwych organów w zakresie pasażerów, pojazdów, bagażu, handlu towarami i zwierzętami.
  2. Pasażerowie muszą poddać się i spełniać żądania kontroli, inspekcji i przeszukania pojazdów, osób i bagażu oraz udzielić wszelkich niezbędnych odpowiedzi na pytania pracowników Eurotunnelu.
  3. Eurotunnel nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie opóźnienia i straty spowodowane przez pasażerów wynikające z wyżej wymienionych warunków.
  4. Jeżeli Pasażer nie spełnia wyżej wymienionych warunków to może on otrzymać odmowę podróży. W takim przypadku opłaty za bilet nie zostaną zwrócone.
  5. W przypadku niewpuszczenia pasażerów przez Służby Graniczne Francji lub Wielkiej Brytanii nie można uzyskać zwrotu biletu.

§11. Towary niebezpieczne i wyłączone

  1. Eurotunnel akceptuje przewóz towarów niebezpiecznych, zgodnych z ADR. Należy je zgłaszać do Eurotunnelu z wyprzedzeniem min. 1 dnia, podając numer UN, ADR odniesienia (klasy, liczby i litery) wszystkich takich towarów.
  2. Transport towarów niebezpiecznych musi być zgodny ze wszystkimi zasadami i innymi obowiązującymi przepisami odnoszącymi się do transportu takich towarów.
  3. Osoby przewożące towary niebezpieczne muszą zabezpieczyć przewożone towary i odpowiadają za uchybienia i szkody wynikłe z ich niewłaściwego transportu i zabezpieczenia.
  4. W przypadku wykupienia biletu pasażerskiego i próbie przejechania na nim z ładunkiem niebezpiecznym, bilet przepada i należy wykupić bilet na cargo na miejscu na terminalu wg oficjalnie obowiązujących taryf publikowanych przez Eurotunnel.
  5. Zgodnie z przepisami nie można przewozić towarów niebezpiecznych, takich jak broń palna, materiały wybuchowe, substancje toksyczne i radioaktywne lub towary zakaźne, łatwopalne lub jakiekolwiek inne towary lub przedmioty, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa terminalu i osób (szczegóły na stronie https://www.eurotunnelfreight.com/uk/safety-and-security/dangerous-goods/).

§12. Odmowa przewozu

  1. Eurotunnel nie będzie przyjmować do przewozu pojazdów, które nie są zgodne z zakupionym biletem oraz są wykorzystywane niezgodnie ze swoim przeznaczeniem (np. do przewozu towarów komercyjnych lub zwierząt) oraz pojazdów, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa.
  2. Eurotunnel może odmówić przeprawy, gdy:
    • pasażer wydaje się być pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
    • zachowanie pasażera może, w opinii Eurotunnelu, pociągać za sobą ryzyko dla bezpieczeństwa lub spowodować opóźnienia lub w inny sposób utrudniać prace na terminalach,
    • pasażerowie są uciążliwi swoim zachowaniem dla innych osób,
    • pojazdy przewożące towary są niewłaściwie lub niedostatecznie zabezpieczone, a które w opinii Eurotunnelu mogą stwarzać ryzyko dla bezpieczeństwa, być przyczyną opóźnienia, lub w inny sposób utrudniać pracę terminala.
  3. Pasażerowie muszą przestrzegać zasady BHP oraz stosować się poleceń pracowników Eurotunnelu. W przypadku pasażerów nie stosujących się do poleceń, Eurotunnel ma prawo do odmowy podróży oraz anulowania podróży powrotnej bez żadnych zwrotów.
  4. Palenie jest zabronione w pociągach i terminalach.

§13. Odpowiedzialność Eurotunnelu

  1. Eurotunnel przyjmuje odpowiedzialności za śmierć lub uszkodzenie ciała pasażerów, powstałe w wyniku wypadku, pod warunkiem, że występuje ona w czasie przewozu lub podczas odprawy na terminalu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której Eurotunnel udowodni, że taki wypadek był spowodowany przez zaniedbanie ze strony pasażera i / lub aktu osób trzecich i / lub spowodowane przez siły wyższe, niezależne od Eurotunnelu.
  2. Eurotunnel przyjmuje odpowiedzialności za straty lub uszkodzenia (osób, pojazdu, bagażu, towarów handlowych), które powstały w trakcie przewozu lub podczas odprawy na terminalu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy straty lub uszkodzenie jest spowodowane przez zdarzenia lub okoliczności niezwiązane z Eurotunnelem lub z winy lub zaniedbania ze strony pasażera.
  3. Eurotunnel nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody wynikające z opóźnienia lub odwołania przejazdu z terminala (w tym pogorszenia łatwo psujących się towarów).
  4. Szczegółowe zasady dotyczące odpowiedzialności Eurotunnelu w zakresie przepraw pasażerskich można znaleźć na stronie https://www.leshuttle.com/uk-en/legal-information/conditions-of-carriage a w przypadku przepraw komercyjnych na stronie https://www.eurotunnelfreight.com/uk/conditions-of-carriage/.

§14. Szkody, uszkodzenia i reklamacje

  1. Wszelkie uszkodzenia lub utraty towarów, pojazdów lub należności za opóźnienie musza być zgłoszone do Eurotunnelu tak szybko, jak to ma miejsce. W odniesieniu do szkód majątkowych, które nie są widoczne od razu, muszą być zgłoszone nie później niż 7 dni od daty określonego przewozu. W takim przypadku ciężar udowodnienia, że takie szkody powstały podczas przewozu ponosi pasażer.
  2. Wszelkie roszczenia w odniesieniu do wszelkich strat lub szkód musza być skierowane na piśmie do Eurotunnelu, a następnie przesłane wraz z dokumentacją uzupełniającą.
  3. Wszelkie roszczenia muszą być zgłoszone do Eurotunnelu w ciągu jednego roku od daty przewozu. Niespełnienie tego warunku przez Pasażera powoduje kasację i brak możliwości wnoszenia jakichkolwiek roszczeń.
  4. Wszelkie reklamacje należy odsyłać do CP AURA (mailowo na adres eurotunnel@aura.pl lub listownie na adres: Centrum Podróży AURA Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 144, 02-305 Warszawa) w ciągu 7 dni po zakończeniu przejazdu. Odpowiedzi na skargi będą przekazywane tą samą drogą jaką były składane. Możliwe jest też złożenie reklamacji bezpośrednio do Eurotunnelu – szczegóły można znaleźć na stronie https://www.leshuttle.com/uk-en/contact-us/complaints-procedure (przeprawy pasażerskie) oraz https://www.eurotunnelfreight.com/uk/contact-us/ (przeprawy komercyjne).
  5. W przypadkach spornych zastosowanie mają obowiązujące przepisy dla prawa francuskiego lub brytyjskiego (zależnie od tego, z której strony rozpoczynała się przeprawa).
  6. Eurotunnel zastrzega sobie prawo do zmiany niniejszych warunków w dowolnym czasie.